Pazīmes, ka jūsu bērnam nepieciešama runas un valodas terapija

Katrs bērns attīstās savā tempā. Daži bērni sāk runāt, staigāt vai apgūst kādu citu prasmi agrāk, citiem nepieciešams ilgāks laiks. Lielākā daļa bērnu noteiktas prasmes apgūst noteiktā vecuma diapazonā. Bērnam, kura prasmju attīstība nenotiek noteiktā laikā, var būt traucējumi, un var būt nepieciešams atbalsts. Jo laicīgāk tiek pamanītas traucējumu pazīmes, jo ātrāk un efektīvāk iespējams sniegt palīdzību. Turpmāk uzskaitītas dažādas runas, valodas un dzirdes traucējumu pazīmes.

Valodas traucējumi

Valoda sastāv no vārdiem. Mēs tos lietojam, lai izteiktos un iegūtu to, ko vēlamies. Valoda ietver klausīšanos, runāšanu, izpratni, lasīšanu un rakstīšanu. Bērnam ar valodas traucējumiem var būt problēmas ar kādu vai vairākām no šīm valodas sadaļām.

Valodas traucējumu pazīmes līdz 3 gadu vecumam:

  • Dzimšana – 3 mēneši: nesmaida un neiesaistās sociālajā mijiedarbībā;
  • 4–7 mēneši: nav lalināšanas;
  • 7–12 mēneši: izdod tikai dažas skaņas. Neizmanto žestus, piemēram, māšanu vai norādīšanu;
  • 12–18 mēneši: saka tikai dažus vārdus;
  • 1½–2 gadi: neveido izteikumu no diviem vārdiem;
  • 2 gadi: runā ir mazāk par 50 vārdiem;
  • 2–3 gadi: grūtības spēlēties ar citiem bērniem.

Kā palīdzēt attīstīt bērna valodu?

  1. Runājieties, spēlējieties ar bērnu;
  2. Kopā skatieties, lasiet grāmatas;
  3. Klausieties bērna teiktajā un iesaistieties sarunā;
  4. Aprakstoši komentējiet savas un bērna darbības;
  5. Demonstrējiet runas un valodas paraugu, izmantojot plašu vārdu krājumu;
  6. Bērnam kļūstot vecākam, veidojiet garākus teikumus;
  7. Radiet bērnam iespēju spēlēties ar citiem bērniem.

Skaņu izrunas traucējumi

Ir normāli, ka mācoties runāt, bērna runā var novērot skaņu izrunas traucējumu pazīmes. Piemēram, bērns var teikt /vampa/ vārda /lampa/ vietā. Bērns var izlaist runas skaņas un vārda /telefons/ vietā teikt /telons/. Noteiktā vecumā tas ir normāli. Šādas izpausmes var tikt uzskatītas par traucējumiem, ja kļūdas runā saglabājas arī bērnam pieaugot.

Agrīnas skaņu izrunas traucējumu pazīmes:

  • 1-2 gados: Bērna runā ir noturīgas skaņu /p/, /m/ un /b/ izrunas grūtības;
  • 2-3 gados: Bērns pareizi neizrunā skaņas /k/, /t/, /n/. Ģimenes locekļiem ir grūti saprast bērna runu.

Kā palīdzēt attīstīt skaņu izrunu?

  1. Pašiem pareizi izrunāt skaņas. Bērnam nepieciešams pareizs runas paraugs;
  2. Noteiktā vecumā dažu skaņu izruna fizioloģiski var nebūt iespējama, šādā gadījumā svarīgi nemudināt bērnu pareizi lietot skaņu.

Stostīšanās

Lielākās daļas cilvēku runā novērojami vārdu atkārtojumi, dažādi iespraudumi, pauzes. Tie visi ir neplūstošas runas elementi. Ja šādu elementu runā ir ļoti daudz, cilvēkam var būt stostīšanās. Bērniem raksturīga normāla, pārejoša neplūstošas runas fāze.

Pazīmes, ka stostīšanās varētu nepāriet pati no sevis:

Ja bērnam 2,5 – 3 gados:

  • Ir lielas grūtības plūstoši izrunāt vārdus vai skaņas;
  • Tiek atkārtotas vārda pirmās skaņas, piemēram, “b-b-b-bumba”;
  • Ļoti daudz paužu runas laikā;
  • Skaņu pagarinājumi, piemēram, “mmmmmmm-mamma”.

Kā palīdzēt bērnam?

  1. Dot bērnam papildus laiku izteikties;
  2. Nepārtraukt bērnu runas laikā;
  3. Pievērst uzmanību, kā bērns jūtas, vai neizrāda satraukumu sarunas laikā;
  4. Bērni, kuri stostās, runas laikā var vēlēties aizvērst acis, veidot dažādas grimases vai kustināt kādu ķermeņa daļu.

Dzirdes traucējumi

Dažiem bērniem jau piedzimstot ir dzirdes traucējumi. Citi tos iegūst pēc dzimšanas.

Dažas pazīmes, ka bērnam var būt dzirdes traucējumi:

  • No dzimšanas – 1 gadam – nereaģē uz skaņām;
  • No 7 mēnešiem – 1 gadam – neatsaucas uz savu vārdu;
  • No 1 – 2 gadiem  – neizpilda vienkāršas norādes;
  • Līdz 3 gadiem – ir runas un valodas attīstības kavēšanās.

Kā bērnam palīdzēt?

  1. Laicīgi vest bērnu pie ārsta, ja bērnam ir ausu infekcija.
  2. Vērsties pie audiologa, ja rodas bažas par bērna dzirdes attīstību, ir aizdomas par traucējumiem.

Meklējiet palīdzību šodien!

Ja jums ir bažas par bērna runas, valodas, dzirdes attīstību, negaidiet, vērsieties pie speciālistiem. Lai varētu efektīvi sniegt palīdzību un atbalstu, svarīgi iespējami agrīni traucējumus identificēt.


Avots: Amerikas runas, valodas, dzirdes asociācija (American Speech–Language–Hearing Association). Tulkojums: e-logopēds.