Kādi ir lasītprasmes veidojošie elementi?

Spēja lasīt pamatā veidota no dekodēšanas prasmēm, kas ir process, kurā drukāto tekstu pārvēršam runā, ātri saskaņojot burtu vai burtu kombināciju (grafēmas) ar to skaņām (fonēmām), un izpratnes par izlasīto. Taču, lai attīstītos efektīvas lasīšanas prasmes, patiesībā nepieciešama virkne vēl citu labi attīstītu kognitīvo un lingvistisko procesu.

Tie ir:

  • Fonoloģiskā apzinātība – spēja atpazīt un darboties ar valodas skaņu vienībām (piemēram, zilbēm, fonēmām);
  • Alfabētiskā principa pārzināšana – spēja sasaistīt valodas skaņu ar burtu;
  • Lasīšanas raitums – ātra un precīza teksta lasīšana;
  • Attīstīts vārdu krājums – vārdi, kuru nozīmi bērns zina.

Lasīšanas sapratne ir cieši saistīta ar attīstītu vārdu krājumu, mutvārdu valodu, vispārējo valodas prasmju attīstību, atmiņas prasmēm, spēju izdarīt secinājumus un indivīda pasaules pieredzi.

Lasītprasmi veidojošās daļas parasti padziļinātāk tiek pētītas situācijā, kad skolēnam atklātas lasīšanas grūtības. Lai speciālists varētu sniegt palīdzību, viņam jāsaprot un jānovērtē iepriekš uzskaitītie lingvistiskie un kognitīvie procesi.

Atsauce: Capellini, S. A., Germano, G. D., eds. (2018). Fluency and Reading Comprehension in Typical Readers and Dyslexics Readers. Lausanne: Frontiers Media. doi: 10.3389/978-2-88945-415-0