Logopēdija tiešsaistē: efektivitātes vērtējums

Vai apmācības tiešsaistē ir efektīvas? Ko saka pētījumi?

Rakstā aplūkots viens parametrs, kas raksturo logopēda pakalpojumus attālināti –  efektivitāte. Tiešsaistē izveiktas klientu novērtēšanas un apmācību efektivitātes izvērtējums ir aktuāls izziņas objekts visām attālinātās apmācībās iesaistītajām pusēm: speciālistiem, vecākiem, klientiem un, protams, arī pētniekiem.

Tiešsaistē sniegtu runas un valodas pakalpojumu vēsture

Speciālistu skaits, kas apmācības vada attālināti ievērojami pieauga tieši Covid-19 pandēmijas laikā. Pirms tam lielākā daļa speciālistu pakalpojumus sniedza tikai klātienē. (1) Tomēr publikācijas vēsta, ka dažāda veida un apmēra tiešsaistē vadītas runas un valodas apmācības pasaulē ir praktizētas jau daudzus gadus pirms pandēmijas. 2015. gadā publicēts literatūras pārskats, kurā iekļauts ievērojams skaits rakstu – kopā 103 publikācijas par praksi tiešsaistē runas, valodas un dzirdes traucējumu novērtēšanā un terapijā. Pētījumā iekļauti raksti, kuru publicēšanas datums sniedzas vairāk kā 20 gadus tālā pagātnē. (2) Tātad logopēda pakalpojumi tiešsaistē nav nesena parādība. Tomēr pieļauju, ka pastiprināta interese par attālināto praksi radās tieši pandēmijas laikā. Periodā, kad pakalpojumu sniegšana tiešsaistē lielākai daļai speciālistu bija vienīgais veids, kā turpināt darbu ar saviem mazajiem un lielajiem klientiem.

Attālināto apmācību efektivitāte

Zinātnisko rakstu datubāzēs ir atrodami daudz pētījumu, kuros aplūkota attālinātās prakses efektivitāte dažādu runas un valodas traucējumu risināšanā. Un aizvien tiek izveikti jauni pētījumi. Virknē publikāciju secināts, ka attālināti vadīta runas un valodas terapija efektivitātes ziņā ir vienlīdzīga klātienē īstenotai dažādu runas un valodas grūtību novērtēšanā un risināšanā gan bērnu, gan pieaugušo populācijā. Šī raksta vajadzībām atlasītas publikācijas, kurās tiešsaistes terapijas efektivitāte vērtēta bērnu populācijā. 

Sistemātiskā literatūras pārskatā, kurā iekļauti 7 pētījumi, secināts, ka tiešsaistes apmācībās skolas vecuma bērni ar runas un valodas grūtībām guvuši tādus pašus uzlabojumus, kā bērni, kas logopēdu apmeklējuši klātienē. (3)

Citā literatūras pārskatā tika vērtēti tiešsaistes pakalpojumi, kas sniegti 284 dalībniekiem ar autiskā spektra traucējumiem. Attālināti tika veikta novērtēšana un valodas terapija. Rezultāti liecināja, ka apmācības, kas vadītas attālināti, bija līdzvērtīgas klātienē īstenotām. (4)

Pētījuma, kurā piedalījās 14 bērni vecumā no 6 līdz 10 gadiem, rezultāti vēsta, ka attālinātā terapija ir vienlīdz efektīva kā klātienes skaņu izrunas traucējumu terapijā. (5) Citā pētījumā secināts, ka attālinātā prakse ir efektīva skaņu izrunas traucējumu novērtēšanā. (6)

2024. gada publikācijā aplūkoti 9 pētījumi, kuros dalībnieki nejauši sadalīti divās grupās: viena grupa piedalījās tiešsaistes apmācībās, otra – klātienes. Abu grupu dalībnieki saņēma vienāda skaita nodarbības. Pēc tām tika novērtēts runas un valodas prasmju uzlabojums. (7) Pētījumā secināts, ka pirmsskolas vecuma bērni, kas saņēmuši terapiju stostīšanās grūtību pārvarēšanā sasnieguši vienlīdz labus runas plūduma uzlabojumus, kā tie, kas apmeklējuši terapeitu klātienē. (8, 9)

Aplūkotajos pētījumos secināts, ka dažādas runas un valodas grūtības var risināt kā klātienē, tā attālināti, abos veidos gūstot līdzvērtīgus runas un valodas prasmju uzlabojumus. Efektīvu apmācību nodrošināšanā neatkarīgi no īstenošanas formāta ir iesaistīti vairāki faktori: spējas veikt visaptverošu spēju un grūtību novērtējumu, individuāla apmācību plāna izstrādes, piemērotāko metožu un stratēģiju pielietošanas individuālo grūtību risināšanā, spējas izveidot saikni ar klientu, piederīgo izglītošanas un iesaistes apmācību procesā, sistemātiska progresa novērtēšanas u. c. Pakalpojumu sniegšanai tiešsaistē nepieciešama papildus sagatavotība un apmācības, aizvien jaunu tehnoloģisko iespēju izzināšanas. Mums E-LOGOPĒDS ir svarīgi, lai bērni saņem augstas kvalitātes apmācības, vienlaikus mācās ar prieku un sasniedz runas un valodas prasmju uzlabojumus. Tāpēc ik dienu strādājam pie tā, lai mūsu klienti gūst iespējami labāko pieredzi un sasniedz izvirzītos mērķus.

Avoti:

1. American Speech-Language-Hearing Association. ASHA. COVID-19 Survey Results—March 2020. American Speech-Language-Hearing Association; Rockville, MD, USA: 2020. https://www.asha.org/siteassets/uploadedFiles/COVID-19-Tracker-Survey-May-2020.pdf 

2. Molini-Avejonas, Daniela & Rondon-Melo, Silmara & Amato, Cibelle & Amato, Higuera & Samelli, Alessandra. 2015. A systematic review of the use of telehealth in speech, language and hearing sciences. Journal of Telemedicine and Telecare. https://www.researchgate.net/publication/278686937_A_systematic_review_of_the_use_of_telehealth_in_speech_language_and_hearing_sciences

3. Wales D, Skinner L, Hayman M. The Efficacy of Telehealth-Delivered Speech and Language Intervention for Primary School-Age Children: A Systematic Review. Int J Telerehabil. 2017. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28814995/

4. Sutherland R, Trembath D, Roberts J. Telehealth and autism: A systematic search and review of the literature. Int J Speech Lang Pathol. 2018. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29709201/

5. Grogan-Johnson S., Schmidt A., Schenker  J.,Alvares R., Rowan L., Taylor J. 2013. A Comparison of Speech Sound Intervention Delivered by Telepractice and Side-by-Side Service Delivery Models. Communication Disorders Quarterly. https://www.researchgate.net/publication/258128351_A_Comparison_of_Speech_Sound_Intervention_Delivered_by_Telepractice_and_Side-by-Side_Service_Delivery_Models

6. Taylor OD, Armfield NR, Dodrill P, Smith AC. 2014. A review of the efficacy and effectiveness of using telehealth for paediatric speech and language assessment. J Telemed Telecare. 2014. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25400002/

7. Anna Mae Scott , Justin Clark , Magnolia Cardona , Tiffany Atkins , Ruwani Peiris , Hannah Greenwood , Rachel Wenke , Elizabeth Cardell , Paul J Glasziou. Telehealth versus face-to-face delivery of speech language pathology services: a systematic review and meta-analysis. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2024.04.08.24305455v1.full

8. Bridgman K, Onslow M, O'Brian S, Jones M, Block S. Lidcombe Program Webcam Treatment for Early Stuttering: A Randomized Controlled Trial. J Speech Lang Hear Res. 2016. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27617680/

9. Carey B, O'Brian S, Onslow M, Block S, Jones M, Packman A. Randomized controlled noninferiority trial of a telehealth treatment for chronic stuttering: the Camperdown Program. Int J Lang Commun Disord. 2010. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19424889/